Praktik og råt design skaber helhed i ny bydel: Postbyen
Landskabsarkitekt Julie Kierkegaard har anvendt ACO Nordics DOT-serie af linjedræn, riste og brøndgods til at skabe et råt, rustikt og robust udtryk i Københavns nye bydel, Postbyen. Med 650 meter linjedræn og 130 riste og brønddæksler har hun forenet praktiske formål med æstetisk design, der matcher det omkringliggende baneterræn.
Julie Kierkegaard har fokuseret på at skabe sammenhæng mellem det rå og robuste udtryk fra det gigantiske baneareal vest for bygningerne og trække linjerne fra det omkringliggende København ind i designet af udearealerne i Postbyen. Valget af ACO Nordics DOT-serie har gjort det muligt at kombinere afvanding, kloakering og inspektionsmuligheder med et visuelt udtryk, der skaber en æstetisk og arkitektonisk helhed i det centrale København.
Første etape: Udearealerne omkring Danske Banks hovedsæde
Den første etape i udviklingen af Postbyen omfatter udearealerne omkring Danske Banks nye hovedsæde. Her er der anvendt 650 meter linjedræn af V150G-modellen med DOT-riste og op mod 130 riste og brønddæksler med DOTs dutter i varierende diameter fra Ø315 til Ø800. Infrastrukturen sikrer det udtryk, som Julie Kierkegaard har ønsket at skabe fra start.
"DOT-serien passer perfekt ind i det helhedsindtryk, design og den sammenhæng med omgivelserne, som vi har ønsket at skabe i belægningsfladen. Samtidig er det tysk kvalitet, og det mest solide, der kan tåle det, som det skal i et område, hvor de store bygninger også skal serviceres af kraner og anden form for tung trafik," siger Julie Kierkegaard.
Fra postvæsen til levende bydel
Med Københavns Hovedbane som nabo har området siden 1912 dannet rammen for det danske postvæsens aktiviteter. Nu skrives et nyt kapitel for bydelen, der foruden Danske Banks nye domicil kommer til at bestå af fem boligtårne, et multibrugerkontorhus og i alt godt 75.000 kvadratmeter kælderbygning i fire etager. Målet er at skabe 7.500 arbejdspladser, flere hundrede boliger, 10.000 P-pladser til cykler, 5.500 P-pladser til biler og et område med 1.000 dagligt besøgende til cafeer, restauranter, fitnesscenter og andre sundhedsydelser. Fra at være et lukket område skal det nye kvarter være et åbent og attraktivt bykvarter for danske og internationale virksomheder, beboere i alle aldre, københavnere og turister.
"Vi har i det landskabsmæssige design haft fokus på at bringe omgivelserne ind i Postbyen for at skabe en inviterende og fuldt ud integreret ny bydel. Akserne fra Polititorvet og Hambrosgade fortsætter ind mellem Danske Banks to bygninger som brede trapper, der ender i et højtliggende byrum, der samler Postbyen med udsigt over baneterrænet på den vestlige side," forklarer Julie Kierkegaard.
Baneterrænet er præget af materialer i beton, skærver og ubehandlet stål, der skaber det rå look i en form for "gulvtæppe", som er taget med op i bydelen og ført ind i de åbne rum mellem bygningerne. Bydelens "gulvtæppe" består af en mørk kostet beton apteret med vandrender og brøndgods i støbejern. Materialerne understreger styrke, robusthed og ærlighed og skaber en forbindelse til det store baneterræn. Overfladerne fremstår uforfinet og fremhæver materialernes særlige karakter, og traditionelle industrielle materialer som beton, egetræ og ubehandlet stål er brugt for at skabe en rå og alligevel raffineret oplevelse.
Julie Kierkegaard designede DOT-serien
Julie Kierkegaard designede DOT-serien, herunder risten med de cirkelformede huller, fordi hun til et andet projekt i København søgte forgæves efter et produkt med et enkelt, robust og sammenhængende design. Serien blev først brugt i projekteringen af Kvæsthusmolen (Ofelia Plads) i 2015. Hendes design er inspireret af trappeskakterne i New York og cirkelformen, som symboliserer uendelighed og fuldendelse.
Når Postbyen er færdigudviklet ved udgangen af 2026, vil der ligge ACO Freestyle DOT og linjedræn på godt 75.000 kvadratmeters udeareal.